شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 17, 2024
ماهنامه مبلغین

حوزه/ شماره ۳۰۴ ماهنامۀ علمی تخصّصی «مبلّغان» از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با موضوعات مختلف مناسبت‌های ماه صفر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،ماهنامه صَفر نشریه علمی تخصصی مبلّغان را از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه منتشر کرد.

بر اساس این گزارش: این نشریه که بیست و شش سال است با هدف ارائه مقالات علمی و محتوایی به مبلّغان سراسر کشور منتشر می‌شود، در این شماره نیز به موضوعات مختلف از جمله مناسبت‌های ماه صفر که شامل موضوعات مهم شبهات پیاده‌روی اربعین، وظایف ما نسبت به ساحت قدس نبوی (صلی الله علیه و اله و سلم)، جابربن‌عبدالله انصاری و زیارت اربعین، جلوه‌هایی از شخصیت علمی و معنوی امام رضا علیه السلام، راهکارهای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردمی»، پیام مقام معظم رهبری به پنجمین کنکره جهانی امام رضا علیه السلام، روش‌های کارآمد تربیتی از منظر امام حسن مجتبی علیه السلام، اصول حکمرانی در خانواده و مرثیه‌های حسینی می‌شود، پرداخته است.

برای دانلود این نشریه روی تصویر زیر کلیک کنید.

شماره ۳۰۴ ماهنامۀ علمی تخصّصی «مبلّغان» منتشر شد + دانلود

حجت الاسلام محمود مهدی‌پور در سرمقاله شماره ۳۰۴ نشریۀ مبلّغان با موضوع «وظایف ما نسبت به ساحت قدس نبوی صلی‌الله علیه‌وآله» ابتدا به مسئله صلوات فرستادن اشاره کرده سپس وظایف سلبی را مورد توجّه قرار داده است مانند تمسخر نکردن، تهمت و افترا نزدن، دروغ نبستن به پیامبر و دوستی با دشمنان ایشان. فراز بعدی انتظارات رسول خدا از امت اسلامی است؛ مانند شناخت جهان‌بینی و اندیشه‌ها و آرمان‌های آن حضرت و دانستن راه و رسم و سبک زندگی ایشان. این سرمقاله آن‌گاه به ۳۲ مشکل امّت اسلامی پرداخته و فهرستی از آن ارائه داده، ۵ مشکل اجتماعی بر اساس قوای سه‌گانه و ۲۴ مشکل نهادها و وزارت‌خانه‌ها را برشمرده است.

نویسنده در پایان ۱۱ راه‌حل را ارائه داد و نوشته است: «در یـک ســخن راه حــل مشــکلات، نشــر فرهنــگ اسلــامی، ابــلاغ قاطــع قوانیــن اسـلـامی، اجــرای نظــام مدیریــت اسـلـامی ولایـت فقیـه اسـت. دوری در هر بخش از این مثلــث حیاتبخــش اُم‌الفســاد اجتماعــی و ریشــه مشــکلات جامعــه بشــری اســت.»

عنوان نخستین مقاله این شماره مبلّغان «مقاومت درسیرۀ پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه‌وآله) و مراحل آن» است که حجت الاسلام عبدالکریم پاک‌نیا تبریزی آن را به رشته تحریر درآورده است. از همان عنوان مقاله پیدا است که مبحث مقاله، مقاومت است و با مسائل روز جهان اسلام به ویژه غزه عزیز در فلسطین مرتبط است. در اشارۀ این مقاله به آیه ۳۵ سوره محمد استناد شده که تسلیم شدن در برابر دشمنان را رد می‌کند و در ادامه مقاله، پیامبر را پیشاهنگ مقاومت می‌خواند. آن‌گاه به مراحل مقاومت در سیرۀ آن حضرت پرداخته که مقاومت در مرزبندی اعتقادی، رویگردانی از دشمن، هجرت از پی مقاومت، بردباری در برابر سخنان ناروا، مقاومت نظامی و مبارزه مسلحانه، مقاومت در قالب دعا و ندبه از زیرمجموعه‌های آن هستند. نویسنده در ادامه به نسبت مقاومت و تقیّه پرداخته و آن را مقاومت خاموش دانسته است. این مقاله به جز مزیّن بودن به آیات و روایات، از شعر هم بهره برده است.

عنوان بعدی این نشریه که در ماه صَفر به دست مخاطبان می‌رسد، «جلوه‌‏هایی از شخصیت علمی و اخلاقی امام رضا علیه السلام» است.

نویسنده ابتدا به جایگاه علمی و اخلاقی آن حضرت در دروان خفقان عباسی اشاره کرده و آن‌گاه مصادیقی از این مکانت را برشمرده است. همراهی و همنشینی با قرآن، راهبری سیاسی امام رضا، تواضع آن حضرت در اجتماع و برخورد با مهمانان و غلامان، اصلاح در پیوندهای اجتماعی، خردورزی و عقلانیت و تحکیم روابط شیعیان با الگوی رأفت، از جمله عناوین جزئی در این مقاله است. کرمانی در بخشی از نوشتار خود داستانی از خوارج را نقل می‌کند که هم حضور این تفکّر در آن دوره، باعث شگفتی است و هم تشابه و همانندی آن با افکار داعشیان امروز.

ماجرا از این قرار است که یک خارجی با خنجری پنهان در آستین بر امام رضا وارد می‌شود و به این که ایشان ظاهراً ولی عهدی طاغوت را پذیرفته، اعتراض دارد. حضرت ابتدا پاسخ دادن را به کنار گذاشتن خنجر پس از قانع شدن خارجی، مشروط می‌کند و در پاسخ می‌فرماید: یوسف پیامبر و پسر پیامبر بود و مسئول خزانه کشور و با فرعون‌ها نشست و برخاست می‌کرد در حالی که من یکی از اولاد پیامبر هستم و مأمون مرا به این کار مجبور کرده است.

«روش‌‏های کارآمد تربیتی از منظر امام حسن مجتبی علیه السلام» عنوان بعدی مقاله مجله مبلّغان است.

درس‌های تربیتی امام حسن، اهمیّت تربیت، دست‌اندرکاران تربیت (پدر و مادر، رفیقان، مربی و معلم، محافل حقیقی و فضای مجازی) روش‌های کارآمد تربیت، شامل شکوفایی کمال‌گرایی فطری، نشان دادن الگوهای کامل، بردباری در تربیت، عامل بودن مربی، ستودن رفتارهای خوب، ایجاد فضای پرنشاط از جمله ریزموضوعات این مقاله است.

تربیت فرزندان برازنده امام حسن مانند زید، حسن مثنی، قاسم، عبدالله اصغر، فاطمه و ابوبکر، نیز بخش پایانی این مقاله را تشکیل داده که در واقع بازنویسی و چکیده کتاب تربیت در سیره و سخن امام مجتبی علیه‌السلام به قلم همین نویسنده است. این نوشتار هم از شعر بهره برده است و برای منبر می‌توان جذاب باشد.

شاید یکی از جذاب‌ترین مقالات این شماره مبلّغان، «نگاهی به ویژگی‌‏های عمار و معیار حق بودن او» است. حجت الاسلام حسین تربتی مطالب قابل تأملی درباره این شخصیت بزرگ اسلام، در این مقاله گردآورده است. وی پس از معرفی عمار، به مطلب بسیار مهمی اشاره می‌کند و آن آیات مشیر به عمار است: دشمن در کمین عمار (آل عمران ۱۶۹)، نورانیّت عمار (انعام ۱۲۲)، ایمان محکم (نحل ۱۰۶) به مژده الهی می‌رسد (قصص ۶۱)، شب زنده‌دار (زمر ۹) و شرح صدر نورانی (زمر ۲۲).

بخش بعدی که آن هم اهمیّت دارد، عمار در کلام رسول خدا است. چهار روایت در این بخش ذکر شده به ویژه آن روایت که قاتل او را طغیان‌گر می‌خواند. صفات برجسته عمار شامل ایمان محکم و برجسته، بصیرت عمیق و بی‌نظیر، معیار تشخیص حق از باطل، ولایت‌مداری عمار در کنار علی علیه‌السلام و افشاگری از روی بصیرت، از نکات برجسته این نوشتار است تا آن‌جا که به شهادت عمار می‌رسد و توجیه معاویه که عمار را علی کشته است و پاسخ آن که اگر چنین باشد پس قاتل حمزه سیدالشهداء نیز باید پیامبر بوده باشد که او را به جنگ اُحد برد!

ناله‌های امیرالمؤمنین و راز مخالفت با عمار که حتی به حادثه تخریب قبر او در سال ۱۳۹۳ شمسی اشاره دارد، پایان‌بخش این مقاله خواندنی است.

حجت الاسلام محمداسماعیل نوری زنجانی هم دربارۀ «جابر بن عبدالله انصاری و زیارت اربعین» نوشته است. نویسنده در این مقاله ابتدا به شخصیت خانوادگی و جایگاه وی می‌پردازد و از پدر شهیدش عبدالله انصاری یاد می‌کند. آن‌گاه داستان زیارت اربعین جابر را نقل کرده و در انتها در مورد زیارت اربعین می‌نویسد و ذکر ویژه امام صادق علیه‌السلام برای روز اربعین.

«سه برادر ولایت‏مدار» داستان زید، صعصعه و سیحان بن صوهان است که کم‌تر از آن‌ها گفته و نوشته و خوانده و شنیده شده. این بار اما حجت الاسلام سید جواد حسینی آن را به قلم آورده است. ارادت این خاندان به خاندان رسول الله و ولایت امیرالمؤمنین، از نکات برجسته این نوشتار است. سه تن بودند و هر سه در مسیر ولایت با شجاعت ایستادند و دو تن از آنان در رکاب حضرت امیر در جنگ جمل به شهادت رسیدند. حماسه‌آفرینی‌های این سه برادر بسیار خواندنی است و به جز افاده در منبر و تبلیغ حتی می‌توان از آن فیلمنامه هم نوشت. در بخشی از این مقاله، به نامه جناب عایشه در جنگ جمل به برادر بزرگ‌تر، زید بن صوهان می‌رسیم که او را فرزند خود خطاب کرده به اعتبار ام المؤمنین و از او خواسته که در خانه بماند و به یاری مولایش نرود! پاسخ زید اما چه زیبا است که خطاب به عایشه گفته تو مأموری که در خانه‌ات بنشینی و ما مأموریم که بجنگیم تا فتنه‌ای پیش نیاید!

مقاله بعدی نشریه ماه صَفر مبلّغان، «پژوهشی در اربعین اوّل حسینی در آثار شیعه و سنی» است که حجت الاسلام طه تهامی به خوبی از عهده آن برآمده و تمام نظرات مختلف را در آن گردآورده و نقد و بررسی کرده است. در این مقاله پژوهشی، اصل زیارت اربعین و اقوال موافق و مخالف در وقوع آن در سال اول یا پس از آن و نیز حضور جابر و دیدار وی با اهل بیت امام، با دقت تمام بررسی شده و در پایان نیز نتیجه می‌گیرد که زیارت اربعین امکان داشته که در سال اول باشد ولی قرائن آن را تأیید نمی‌کند. این پژوهش برای پاسخگویی به برخی پرسش‌ها و شبهات، بسیار مفید است.

«مرثیه‌‏های حسینی» هم تتبعی است به قلم حجت الاسلام جواد خرمی که چند مرثیه را با اوج و فرود آن نقل کرده است: مرثیه اربعین و آمدن جابر به کربلا، مرثیه بازگشت اهل‌بیت به کربلا، مرثیه ورود کاروان اهل‌بیت امام حسین به مدینه، مرثیه مجلس ابن زیاد و مرثیه ورود به شام. در این نوشتار، متون عربی، فارسی و اشعار مناسبی همراه با توضیح فرایند مرثیه ارائه شده است.

پیام مقام معظم رهبری به پنجمین کنگرۀ جهانی حضرت رضا (علیه‌السلام) که در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ بیان شده و حاوی مضامین بلند و دقیقی است به ویژه درمورد مسائل تاریخی همچون ولایت‌عهدی آن حضرت. شرح کامل این بیانات با عنوان‌بندی مناسب را می‌توانید در شماره ۳۰۴ نشریه مبلّغان بخوانید.

تحلیل مسائل سیاسی روز؛ مرداد‏ماه ۱۴۰۳، به قلم حجت الاسلام مرتضی غرسباران، راهکارهای تحقّق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردمی»، به قلم حجت الاسلام علیرضا مظاهری، و قسمت دوم مقالۀ «اصول حکمرانی در خانواده» به بیان حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه از دیگر نوشتارهای این شماره نشریه مبلّغان است.

در پایان نیز نوشتاری با عنوان «شبهات پیاده‏روی اربعین» به برخی مباحث و پرسش‌های بنیادین درباره اربعین پرداخته که قطعاً برای مبلّغان و علاقه‌مندان به مطالعات تاریخی مفید است.

گفتنی است: صاحب امتیاز نشریه وزین مبلّغان، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه و مدیر مسئول آن حجت الاسلام و المسلمین حسین ملانوری و سردبیر آن حجت الاسلام محمد علی قربانی است. این شماره نشریه مبلّغان در ۲۵۰۰ نسخه و به قیمت یک میلیون ریال چاپ شده و به صورت تصویری نیز در فضای مجازی قابل دسترسی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha